0

Lilitan Tali Pusat

Jenis lilitan tali pusat yang paling sering dijumpai adalah lilitan tali pusat sekitar leher anak. Dariwaktu ke waktu dijumpai lilitan tali pusat sebanyak empat kali dan pernah dilaporkan ada yangsampai sembilan kali. Tali pusat dapat membentuk lilitan sekitar badan, bahu, dan tungkai atasatau bawah. Keadaan ini dijumpai pada air ketuban yang berlebihan, tali pusat yang panjang, dan bayi yang kecil.

Dalam kehamilan umumnya tidak timbul masalah. Kadang-kadang pada waktu janin turun dalam persalinan lilitan menjadi cukup kencang sampai mengurangi aliran darah yang melalui tali pusatdan mengakibatkan hipoksia janin.Hanya kadang-kadang saja lilitan tali pusat menyebabkan kematian janin atau bayi baru lahir.

Tetapi pada kasus-kasus dengan lilitan tali pusat lebih sering dijumpai kelainan denyut jantung janin, air ketuban yang bercampur mekonium dan bayi-bayi yang memerlukan resusitasi. Telahdilaporkan nilai Apgar yang jauh Iebih rendah. Tidak pernah ada indikasi untuk melahirkan bayisecara radikal atau tergesa-gesa pada kelainan-kelainan tali pusat selain tali pusat yang menumbung.

 Sumber
Oxorn, William. 2010. Ilmu Kebidanan Patologi & Fisiologi Persalinan. Yogyakarta: ANDI

0 komentar:

Posting Komentar

Back to Top Enjoy to My Blog, Guyss!^^